Huisstijlen
Niemand weet echt de exacte definitie van een huisstijl waardoor er vanalles over gezegd wordt. Om een betere kennis erover te krijgen zullen we er dieper op in gaan.
Een huisstijl van een bedrijf omvat vele soorten dingen die allemaal op elkaar afgestemd moeten zijn zodat u hiermee het imago dat u voor ogen had voor uw bedrijf kunt realiseren.
Door alle aspecten van uw organisatie overeen te laten komen met elkaar straalt uw ook meer vertrouwen uit naar de consumenten. Zij leren u zo beter kennen en weten op deze manier ook snel wat voor organisatie u bent en hoe u functioneert. Verder is het ook fijn voor de werknemers om bekend te zijn met de huisstijl, zo kunnen zij zich sneller aanpassen aan uw organisatie waardoor er meer structuur zal plaatsvinden intern.
Kies voor een passende huisstijl
Het is dus van belang dat de huisstijl goed naar voren wordt gebracht zodat uw identiteit naar de buitenwereld en ook intern een goed statement maakt. Een huisstijl implementeren voor een bedrijf lijkt een makkelijk klusje om te klaren maar dit is schijn bedriegt. Het is een complex en langdurig proces om te voltooien. Dit hangt voornamelijk samen doordat de huisstijl voor de gehele organisatie geldt en het zo snel mogelijk voltooid moet zijn. Het introduceren van zo'n huisstijl is ook een erg complex deel omdat de consument op de hoogte gebracht moet worden hiervan en zich de juiste beelden voor zich haalt wanneer er dan aan de organisatie gedacht wordt. Het project van een huisstijl is niet afgelopen wanneer het geïntroduceerd is en moet constant onderhouden worden om hoge ogen mee te kunnen gooien.
Identiteitsstructuren
Een huisstijl kan binnen de hieronder genoemde identiteitsstructuren gerealiseerd worden:
Monolitische identiteit
Bij een monolitische identiteit wordt er door een organisatie maar één naam en huisstijl gebruikt voor alle dingen die onder de organisatie vallen, denk hierbij aan de producten of diensten die ze aanbieden. De consument ziet door deze toepassing alles onder een organisatie en de bekendheid van een organisatie zal hierdoor dus ook sneller groeien. Een nadeel is wel wanneer het bij een deel van de organisatie slecht gaat het een slechte reputatie zal bezorgen voor de gehele organisatie. Een goed voorbeeld voor een organisatie die een monolitische identiteit hebben aangenomen is de HEMA.
Semi-monolistische identiteit
De semi-monolistische identiteit kan vergeleken worden met de monolitische identiteit. Ze verschillen in het feit dat organisaties met een semi-monolistische identiteit ook 'subbrands' hebben. Zij hebben dus meer onderscheid in de aangeboden producten of diensten. Organisaties moeten er wel aan denken om de producten wel gerelateerd te houden omdat dit anders verwarrend kan zijn voor de consument. Een goed voorbeeld van zo'n semi-monolistische identiteit wordt gegeven door Philips, zij hebben altijd de zelfde huisstijl gehouden maar er zit zich een verschil in het uiterlijk wanneer het neerkomt op bijvoorbeeld scheerapparaten, telefoons of koptelefoons.
Endossement-identiteit/afzender-identiteit
Bij deze identiteit wordt er gebruik gemaakt van een hoofdmerk en een afzendmerk. De bedrijfsnaam van een product wordt vaak als afzendermerk gezien en geeft hiermee de garantie van het hoofdmerk via een achtergrondrolletje.
Organisaties verkrijgen hierdoor gemakkelijk voordelen doordat het de beide merken kan laten versterken in zijn positie. Nog een belangrijk aspect is dat het introduceren van nieuwe producten makkelijker gaat doordat het afzendermerk al herkend wordt door de consument waardoor ze meer vertrouwen in het product zullen hebben.
Een bekende organisatie die hier gebruik van maakt is Nestlé, die allerlei snoepwaren op zijn naam mag zetten.
Multibranded
Met multibranding gaan twee merken met elkaar samenwerken en komen uit tot een product dat op de naam van beide komt te staan. Vaak gaat het hier om bedrijven die de zelfde affiniteiten hebben en een gelijkwaardig merk onderhouden. Hierdoor kunnen beide bedrijven profiteren van de bekendheid van de ander en zullen ze in de kosten kunnen delen.
Een bedrijf wat goed gebruik maakt van multibranding is Philips, deze organisatie heeft al vele koffieapparaten op de markt gebracht in samenwerking met Senseo.
Merken-identiteit
De merken-identiteit is een vorm van identiteit waarbij een organisatie meerdere merken onder zich heeft maar die allemaal los van elkaar worden gezien. Wanneer deze merken groter beginnen te worden krijgen deze vaak ook weer subbrands waaronder dan gewerkt wordt.
De voordelen van zo'n merken-identiteit zijn dat het merk op zichzelf staat en daardoor niet geschaad kan worden wanneer het slechter gaat bij andere merken. Een groot nadeel hiervan is dat het kostenplaatje ontzettend hoog uitvalt en het is dus vaak niet mogelijk voor kleinere organisaties om zoiets uit te brengen.
Een organisatie die hier wel goed gebruik van maakt is Unilever die vele bekende merken onder zijn naam heeft staan. Een wereldbekende organisatie is Procter&Gamble die met onder andere Dreft, Olaz en Braun actief is op de markt.
Er zijn dus veel verschillende manieren om uw huisstijl prijs te geven en ook veel verschillende manieren om uw identiteit over te dragen naar de consument. Bekijk dus voor uzelf altijd naar de best mogelijke manier om dit te realiseren.